Handleiding

Hoe zoek je in de databank?

Je kan op  drie manieren zoeken in de databank: vrij zoeken, uitgebreid zoeken en zoeken via de boomstructuur.

Vrij zoeken

Geef in de zoekregel een één of meerdere zoektermen in. Een zoekterm kan een naam, een voornaam of een jaartal zijn. 

Als je niet volledig zeker bent van je zoekterm, kan je een asterisk (*) of vraagteken (?) gebruiken in de plaats van de letter(s) waar je niet zeker van bent. Een asterisk (*) vervangt meerdere letters, terwijl een vraagteken (?) slechts één letter vervangt.

Je kan een *of een ? gebruiken zowel aan het begin, midden als einde van de zoekterm.

Bijvoorbeeld:

hendri* als je twijfelt tussen Hendrickx en Hendrix

*w?uwer als je twijfelt tussen Van de Wauwer, Vandewouwer, Vanderwauwer,…

 

Uitgebreid zoeken

Hier kan je gericht zoeken door het soort akte te kiezen  (geboorte-, huwelijks-, of overlijdensakte) en je zoektocht verfijnen door een aantal zoekvelden in te vullen. Je hoeft niet alle zoekvelden in te vullen. Je kan hier bijvoorbeeld gericht op gemeente, jaartal of exacte datum zoeken.

 

Zoeken via boomstructuur

Je vindt de bronnen in alfabetische volgorde uiterst links. Je opent een bron door op de pijltjes te klikken. Dit kan ook door te dubbelklikken op de naam van de bron.

Zo kan je steeds verder doorklikken en kom je telkens op een lager niveau, tot je op het niveau van de beelden komt.

 

Hoe bekijk je de zoekresultaten?

Als er bestanden zijn die aan je zoekterm(en) voldoen, dan verschijnen de resultaten per tien op het scherm. Je kan ervoor kiezen om meer zoekresultaten te laten weergeven.

Als je te veel zoekresultaten hebt, kan je verfijnen in de linkerkolom.

Om een bestand te raadplegen klik je op de resultaatregel of op de knop ‘ga naar bestand’ uiterst rechts. Daarna opent de boomstructuur aan de linkerkant en verschijnt de scan centraal op je scherm in de viewer. Wanneer je niet de volledige akte ziet in de viewer, komt dit omdat de akte verspreid is over twee pagina’s. In dit geval kan je ofwel door met het ‘handje’  van de ene kant naar de andere kant van het beeld te schuiven als het op dezelfde scan is ofwel het volgend beeld aan te klikken in de boomstructuur.

Links in de viewer heb je een schuifbalk om in of uit te zoomen. Onder de schuifbalk heb je twee knoppen: een knop om een printzone te selecteren (meer daarover bij afdrukken) en een knop om het beeld op 100% te zetten.

Rechtsboven  de viewer vind je de icoontjes ‘toevoegen aan dossier’ en ‘printen’, zie verder.

 

Hoe kan ik afdrukken?

Klik op de akte (die wordt dan wit in plaats van blauw) en klik daarna op het print-icoon (rechtsboven). Kies daarna de knop ‘kies printzone’, dan verschijnt een kader met rode stippellijnen. De grootte van dit kader kan je horizontaal en verticaal uitrekken om de volledige printzone af te bakenen. Je zorgt er best voor dat je het formaat hebt van een staande of liggende A4. Klik op het printicoon en de geselecteerde printzone wordt afgedrukt.

 

Hoe bewaar ik akten in mijn dossier?

Het programma biedt je de mogelijkheid om dossiers aan te maken (bijvoorbeeld per familietak of per soort onderzoek) en er geselecteerde bestanden in op te slaan.

Je hoeft op voorhand geen dossier(s) aan te maken. Je kan dit op een eenvoudige manier doen op het moment dat je een akte in viewer hebt die je in een dossier wil onderbrengen.

Rechtsboven naast het printicoon staat het icoon ’bestand toevoegen aan mijn dossier’. Door hier op te klikken start je de procedure om een dossier aan te maken en de akte aan een bestaand of aan een nieuw dossier toe te voegen. Je hebt hier de mogelijkheid om elke geselecteerde akte een eigen naam of code te geven. Hou er wel rekening mee dat als een akte over twee pagina’s/beelden is verspreid, dat je beide beelden moet opslaan om een volledige akte in je bestand te hebben.

De opgeslagen dossiers kan je raadplegen, wijzigen of verwijderen via ‘mijn dossiers’ in het hoofdmenu.